Vereenvoudigde regels voor het opzeggen van verzekeringsovereenkomsten

gepubliceerd op 4 maart 2025

Waarom deze nieuwe bepalingen?

Het Koninklijk Besluit van 1 oktober 2024 heeft een aantal doelstellingen: de consumentenbescherming versterken, de concurrentie stimuleren en de sector moderniseren door middel van elektronische handtekeningen.

Deze veranderingen zullen de verzekeringnemers meer flexibiliteit bieden en een betere continuïteit van de dekking garanderen. De toegang tot informatie wordt ook transparanter.


Wat zijn de belangrijkste nieuwe functies?

Het decreet introduceert een aantal belangrijke maatregelen om het gemakkelijker te maken verzekeringscontracten op te zeggen. De belangrijkste bepalingen zijn

- polishouders kunnen hun contracten nu opzeggen door middel van een gekwalificeerde elektronische aangetekende brief, die identificatie van de afzender en de ontvanger garandeert;

- de opzegtermijn voor het opzeggen van een verzekeringscontract is nu verkort tot 2 maanden voor de jaarlijkse verlenging;

- consumenten met een schadeverzekeringspolis deze op elk moment kunnen opzeggen. Deze nieuwe mogelijkheid geldt niet voor polissen die zijn afgesloten door zelfstandigen of bedrijven;

- polishouders kunnen hun nieuwe verzekeraar of makelaar het beheer van de opzegging toevertrouwen, waardoor perioden zonder dekking en dubbele verzekering worden vermeden;

- Vanaf nu worden polishouders bij elke vervaldatum geïnformeerd over hun recht om hun polis op te zeggen.


De wet wordt van kracht

De nieuwe bepalingen zijn onmiddellijk van toepassing op klanten die een contract afsluiten op of na 1 oktober 2024. Aan de andere kant zullen degenen die op die datum een lopend contract hebben, moeten wachten tot hun volgende jaarlijkse verlengingsdatum om ervan te kunnen profiteren.

> Meer informatie over het opzeggen van een verzekeringscontract